marți, 4 august 2009

Despre democratie

fragment din "Cugetari memorabile" de Petre Tutea
“…
N-ar trebui sa se vorbeasca asa mult despre democratie. Eu, in materie de democratie nu am nici o parere personala. Ma bizui pe doi ganditori clasici. Pe Platon si pe Aristotel. Platon sustine ca sint trei forme de guvernamant degenerate: tirania, oligarhia si democratia. Aristotel spune ca democratia este sistemul face fiecare ce vrea. Si eu am spus: dupa cum se vede.
Bergson e mai cuviincios ca Aristotel si zice ca democratia e singurul sistem compatibil cu libertatea si demnitatea umana, dar are un viciu incurabil: n-are criterii de selectiune a valorilor. Deci democratia e sistemul social in care fiecare face ce vrea si-n care numarul inlocuieste calitatea … Triumful cantitatii impotriva calitatii. Bergson a fost acuzat in micul dictionar filozofic al lui Stalin ca e fascist.
Fara sa gandesc in stilul darwinismului social, nu pot sa raman indiferent la incapacitatea democratiei de a asigura selectiunea naturala a valorilor. Democratii gandesc corpul social aritmetizat: numara capetele toate si unde e majoritate, hai la putere. Sufragiul turmei! Asta e parerea mea despre democratie.

Eu, cat as fi de aristocrat in gandire, politic trebuie sa fiu democrat. Masa e absoluta; fiecare prost luat in parte e un prost si atat. Dar toti prostii astia, luati impreuna, sint un principiu istoric.
Prin insasi ordinea ei ideologica, democratia il obliga pe idiot sa stea alaturi de geniu si sa-i poata zice: ce mai faci, frate? Partea proasta este ca oamenii de exceptie pot ajunge captivi in cirezile democrate. Ce decide masa are un caracter absolut, deoarece prin masa se exprima specia. Prin individ se exprima personalitatea.

Eu nu sunt democrat. Am asemanat democratia cu jigodia la ciine: nu scapa decat cei care sunt tari.

Democratie e imperfecta, dar fara ea e greu de vietuit. Este un soi de haos suportabil. …"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu